تاج خبر، گروه استانها – محدثه نجف زاده: روز ۱۴ مرداد در تقویم رسمی ایران مصادف با سالروز تصویب «اعلامیه حقوق بشر اسلامی» توسط سازمان همکاری اسلامی در سال ۱۳۶۹ به عنوان «روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی» نامگذاری شده است و این نامگذاری با هدف تبیین جایگاه حقوق بشر از دیدگاه اسلام و تأکید بر کرامت ذاتی انسانها صورت گرفته است تا متن صریح و مواد و اصول این از یادها فراموش نشود و با همت آزادی خواهان عالم به کار بیاید.
جمهوری اسلامی ایران همواره ضمن تاکید بر عزمی جهانی و مصلحانه برای رشد و تعالی مفهوم حقوق بشر و ارزشهای واقعی ناظر بر آن در جهان پرآشوب و سردرگم امروز، بر ضرورت ممانعت قدرتها از سوءاستفاده از این مفهوم به منظور دستیابی به اهداف نامشروع سیاسی خود اعلام داشته که در «روز حقوق بشر اسلامی» توجه همه دولتها و ملتهای اسلامی باید به حمایت عملی تر و مؤثرتر از حقوق طبیعی و انسانی میلیونها انسان فلسطینی تحت محاصره، بمباران، آواره و یا در بند که دهههاست مصداق بارز و مثال زدنی تضییع فاحش حقوق بشر میباشند، فرا خوانده شود.
نامگذاری این روز در تقویم کشور از دستاوردهای جمهوری اسلامی به منظور حفظ حقوق بشر اسلامی است و همه ما در مکتب امام راحل آموختیم که احیاگر حقوق بشر اسلامی، نظام جمهوری اسلامی است بنابراین این تفکر در مقابل تفکر حقوق بشر آمریکایی وجود دارد، لذا آنچه امروز برای پایان نسل کشی و این حجم از ظلم و جور صهونیستهای آمریکایی در غزه پیش از هر اقدام دیگری ضروری به نظر میرسد لزوم بیدار شدن دولتهای اسلامی، ملتهای مسلمان و همه آزادی خواهان جهان و بهره بردن از امکانات مادی و معنوی و اعلامیه حقوق بشر اسلامی است تا بتوان گامی مؤثر برای حمایت از مردم مظلوم فلسطین برداشت و این خواب زمستانی عمیقی که سران عرب را به خود مشغول کرده تا حتی اجازه یک تجمع مردمی در حمایت از مظلومان را ندهند پایان بخشد، در غیر این صورت دیر یا زود گردنکشی صهیونیستها دامن آنها را نیز خواهد گرفت و آن زمان دیگر برای بهره بردن از حقوق طبیعی و اعلامیههای رسمی دیر است.
دههها است که مردم دنیا شاهد ظلم و جنایت و زیرپا گذاردن حقوق انسانها، دولتها و کشورهای مستقل با بهانه و عنوان «حقوق بشر» از سوی استعمارگران، دولتهای غربی و سردمداران دروغین رفاه برای بشریت هستند. این موضوع شاید امروز در قالب نسل کشی در غزه چشم جهانیان را باز کرده است اما تمام قربانیان جنگها و کودتاهایی که در سراسر جهان اعم از آمریکای لاتین، آفریقا، غرب آسیا، آسیای جنوب شرقی و همه و همه نقاط این کره خاکی به خواست، برنامه ریزی و اراده دولتهای غربی جان، عزیزان و تمام سرمایههای مادی و معنوی خود را از دست دادهاند حاصل این رویه هستند.
این راه و روش همیشه تنها از سوی آزادی خواهان و ظلم ستیزان با وجود آسیبهای متعدد مورد طعنه، انتقاد و حتی مقاومت قرار گرفته است و ایران اسلامی در خط مقدم مقابله با این شیوه نامشروع قدرت طلبانه با تقدیم هزاران شهید و قرار گرفتن تحت «شدیدترین تحریمهای تاریخ» قرار داشته است و اگر امروز بهانههایی مانند انرژی هستهای، برنامه موشکی، حقوق زنان و … برای تحت فشار قرار دادن کشور عزیزمان مطرح میشود، نباید در این عناوین تکراری و لفاضی های پوچ معلق ماند و باید با زیرکی این گفتار ارزشمند رهبر انقلاب اسلامی را دائماً مرور کرد که فرمودند «برنامه هستهای، غنی سازی و حقوق بشر بهانه است، آنچه آنها میخواهند دین و دانش شماست» که این یعنی ایرانی تسلیم، ضعیف و وابسته که نه بتواند به شکلی مستقل امورات خود را پیش ببرد و نه امکان دفاع از خود و مقاومت در برابر تجاوز و زورگویی را داشته باشد.
اینجاست که ادعای انسانیت و حمایت از بشریت آمریکا و هم پیمانانش به شکلی واضح زیر سوال میرود و به نظرمی آید بهره بردن از «حقوق بشر اسلامی» میتواند جایگزینی مناسب برای آزادی خواهان جهان باشد.
حقوق بشر اسلامی نه صرفاً یک ایده یا خیال پردازی که اعلامیهای رسمی است که در سال ۱۹۹۰ در قاهره مصر و در نوزدهمین کنفرانس وزرات امور خارجه کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی به عنوان واکنشی به اعلامیه جهانی حقوق بشر و با هدف ارائه دیدگاهی اسلامی به حقوق بشر تدوین و سپس تصویب شد که این اعلامیه ضمن اینکه بر اساس قرآن و سنت پیامبر اسلام (ص) شکل گرفته و مبانی حقوق بشر را از دیدگاه اسلامی تبیین میکند، بر کرامت ذاتی و حقوق یکسان و انتقالناپذیر همه انسانها، فارغ از جنسیت، نژاد و مذهب تأکید دارد و به حقوقی مانند آزادی بیان، آزادی عقیده، حق حیات، حق مالکیت، حق تحصیل و حق برخورداری از عدالت اجتماعی اشاره میکند که در این خصوص به طور منطقی نباید حق کسی نافی حقوق دیگران باشد. همچنین بر اساس این اعلامیه دولتها مسئولیت دارند که شرایطی را فراهم کنند تا افراد بتوانند از حقوق خود بهرهمند شوند و در برابر نقض حقوق بشر پاسخگو باشند و به صراحت استعمار و بردهداری ممنوع اعلام شده و نه تنها بر عدالت، برابری و لزوم مبارزه با تبعیض و نابرابری پافشاری دارد که حرمت انسان حتی پس از مرگ نیز مورد تاکید آن است.
سازمان همکاری اسلامی (OIC) که اعضای آن امضا کنندگان این اعلامیه هستند یک سازمان بین دولتی است و شامل ۵۷ کشور میشود و اکثر این کشورها مسلمان هستند و این سازمان برای هماهنگی و همکاری بین کشورهای اسلامی در زمینههای مختلف فعالیت میکند که اعلامیه قاهره با امضای این کشورها دو سال پس از تصویب یعنی در سال ۱۹۹۲ به کمیته حقوق بشر سازمان ملل نیز ارائه شد تا همه کشورهای جهان در جریان این اعلامیه و اصول و مواد آن قرار گیرند.
اما متأسفانه اگر تنها درصد کمی از این اعلامیه توسط همه دولتهای امضا کننده به شکلی جدی مورد نظر قرار میگرفت و در روابط بین الملل آنها به خصوص در مواجهه با دولتهای غربی به کار میآمد، امروز کودکان و مردم بی گناه غزه از گرسنگی به شهادت نمیرسیدند و روزانه میلیاردها انسان به شکلی مستقیم و با بهترین کیفیت صوتی و تصویری زجر و نسل کشی ۲ میلیون انسان که مانند همه افراد دیگر حق یک زندگی ساده بدون ستم را دارند، نمیدیدند. حقیقتاً اگر کشورهای اسلامی ذرهای از زیر بار تسلیم در برابر غربیها سر بر میآوردند یا حداقل متن این اعلامیه و حقوق اولیه انسانها را به آنها گوشزد میکردند، این جنایتها امروز شکل میگرفت؟
لزوم مطالبه گری برای زنده کردن حقوق بشر اسلامی
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بر لزوم مطالبه گری برای زنده کردن حقوق بشر اسلامی تاکید کرد و اعلام داشت که بهره بردن از امکاناتی مانند کنفرانس، سمینار یا همایش به صورتی علمی و مبنایی برای این امر ضروری است.
آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری در سخنانی اظهار کرد: مشترکات و تشابهات دینی و فرهنگی باید در تقویت ارتباط با دیگر ملتها راهگشا باشد و هر چه میشود باید در معرفی دین اسلام در مقابل تبلیغات تخریبی دشمن از اسلام هراسی گرفته تا شیعه هراسی و ایران هراسی، تلاش کرد که در این مسیر دشمنان بیکار ننشستهاند و چهره خشن و زشتی را از اسلام و ایران و ایرانی برای دنیای غرب به نمایش گذاشتهاند و لذا اگر بتوان چهرههای تأثیرگذار در آن کشور را شناسایی و در مراسم و همایشهایی که در داخل کشور برگزار میشود و وجهه بین المللی دارند از آنها دعوت کرد و حقایق را به آنها منتقل نمود، وقتی به کشور خود بازمیگردند، میتوانند سفیران و پیام رسانان حقایق باشند.
وی ضمن تاکید بر اینکه باید از ظرفیتهایی که در دنیای معاصر وجود دارد حداکثر استفاده را برد و اگر حتی هیچ کاری به جز معرفی اسلام، قرآن، شیعه و اهل بیت (ع) آن گونه که هست صورت نگیرد نیز بسیاری از غیرمسلمانان با اسلام و مکتب اهل بیت (ع) آشنا میشوند، افزود: به خصوص زمانی که این ظرفیتها شکل رسمی و قانونی داشته باشد این بهره گیری بیشتر است؛ چرا که تلاشهای فردی اگرچه ممکن است در یک برههای پیشرفتی هم داشته باشند، اما در معرض آسیب هستند.
حسینی بوشهری روایتی از امیرالمؤمنین (ع) در خصوص حقوق بشر اسلامی را بیان کرد و اذعان داشت: امیرالمومنین میفرمایند که مردم به دو دسته تقسیم شده که غیر از همکیشان دینی، سایر انسانها در انسانیت نیز برادر یکدیگر هستند و از این رو باید حقوق آنها را پاس داشت و این کلمات بلند امام اول شیعیان باید به دنیا عرضه شود.
ارزشهای اسلامی را با زبان علوم انسانی میتوانند به دنیا عرضه شوند
مدیر مرکز تخصصی مهدویت حوزههای علمیه عنوان کرد: دیدگاههای اسلامی در مورد کرامت انسانی در برابر دیدگاههای غربی که بر مبنای اومانیستی بنا نهاده شده دارای تفاوت بسیار است.
حجت الاسلام والمسلمین مجتبی کلباسی در گفتگو با مهر ضمن بیان اینکه دیدگاههای اسلامی در مورد کرامت انسانی در برابر دیدگاههای غربی که بر مبنای اومانیستی بنا نهاده شده دارای تفاوت بسیار است، افزود: در نگاه غربی انسان موجودی است در کنار موجودات دیگر که خواستار بهره مندی از طبیعت است و میخواهد با دانش و سایر ابزار مورد اختیارش از طبیعت استفاده کند اما در دیدگاه اسلامی انسان از شریفترین موجودات است و در این دیدگاه انسان برای هدفی بسیار والا از زندگی مادی این جهان خلق شده است.
وی ادامه داد: قدرتها و دولتهای قدرتمند متأسفانه در هر نقطه و موقعیتی منافع و اهداف خود را در خطر و موقعیت حساس احساس کنند، کرامت انسانی و ارزشهای انسانی را پایمال میکنند اما غربیها با وجود تمامی نقایصی که در جامعه خود دارند سیستمهای خود را در سطح جامعه پیاده سازی کردهاند لذا پیاده سازی ارزشهای اسلامی در نظام آموزشی، تربیتی و قوانین ما نیازمند تلاش بسیاری است تا به واقعیت تبدیل گردد.
به گفته کلباسی اگر میخواهیم مسائل الهی و انسانی خود را در موارد گوناگون اعم از انسان شناسی، مدیریت، محیط زیست و تاریخ و دیگرعلوم به جهان عرضه داریم باید در قالبهای شناخته شده و متعارف آن جوامع، ارائه شده و قالب متعارف جهان امروز زبان علوم انسانی است که باید دیدگاههای اسلام و قرآن کریم را که در شاخههای فراوان علوم و دانشهای مختلف در این مسیر پیاده سازی کرد.