سنج پلاس؛ سامانهای که چارهای جز ارتقای کیفیت اینترنت باقی نمیگذارد
تاج خبر،مسائلی مانند کیفیت و میزان پوششدهی، قیمت، تست سرعت باعث میشود کاربران اینترنت بین اپراتورهای همراه و ثابت دست به انتخاب بزنند. دسترسی به این اطلاعات در قالب یک سامانه، توسط رگولاتوری وزارت ارتباطات فراهم شده است. سامانهای که برای اپراتورها چارهای جز ارتقا کیفیت خدماتشان باقی نمیگذارد. تقریبا سه سال قبل سامانهای تحت […]
تاج خبر،مسائلی مانند کیفیت و
میزان پوششدهی، قیمت، تست سرعت باعث میشود کاربران اینترنت بین
اپراتورهای همراه و ثابت دست به انتخاب بزنند. دسترسی به این اطلاعات در
قالب یک سامانه، توسط رگولاتوری وزارت ارتباطات فراهم شده است. سامانهای
که برای اپراتورها چارهای جز ارتقا کیفیت خدماتشان باقی نمیگذارد.
تقریبا سه
سال قبل سامانهای تحت عنوان «سنجش شاخصهای کیفیت شبکه ملی اطلاعات» با
بودجه ۶ میلیارد تومانی برای سنجش کیفیت کارایی اپراتورها راهاندازی شد.
با گذشت تقریبا سه سال از پایش عملکرد اپراتورها، وزیر ارتباطات و سازمان
رگولاتوری وزاتخانه ارتباطات تصمیم گرفتند اطلاعات این سامانه را در اختیار
کاربران قرار بدهند تا آنها با توجه به شاخصهایی که در اختیارشان قرار
میگیرد بتوانند بهترین و به صرفهترین اپراتور را برای دریافت خدمات
انتخاب کنند.
«محمد جواد آذری جهرمی»
در مراسم رونمایی از این سامانه به اپراتورها یک مهلت ۴۵ روزه برای ارتقا
کیفیت خدماتشان داد و گفت پس از این بازه کوتاه، اطلاعات در قالب این
سامانه به شکل عمومی منتشر میشود.
به گفته «مجید حقی» معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات
رگولاتوری، سامانه «سنج پلاس» که شهریور ماه با نام «فرادید» رونمایی شد،
در واقع همان سامانه قدیمی است که با امکانات بیشتر و گرافیک جذابتر، قرار
است به شکل مستقیم کاربران را در جریان نوع و کیفیت سرویسدهی اپراتورها
قرار بدهد.
وی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، ضمن اعلام اینکه برای
راهاندازی این سامانه جدید، بودجه اضافی تزریق نشده و اگر اپراتوری
درخواست کند با نصب سنسور اضافه، کیفیت خدماتش در نقطهای خاص سنجیده شود،
تامین هزینه برعهده خودش است، به سوالاتی پیرامون این سامانه پاسخ گفت.
وزیر ارتباطات در مراسم رونمایی از سامانه سنج پلاس (فرادید
قبلی) اعلام کردند برخی از اپراتورها و حتی رگولاتوری مخالف عمومی شدن چنین
اطلاعاتی از سوی اپراتورها هستند، دلیل این مساله چه بود؟
درباره رگولاتوری چیزی به خاطر ندارم اما در خصوص مخالفتهای شکل گرفته
توسط اپراتورها باید بگویم هر کجا که مکانیزم ارزیابی شکل بگیرد، بخشی که
پیشبینی میکنند در این ارزیابی جایگاه خوبی به دست میآورند معمولا موافق
هستند و عده دیگر خیر. این طبیعت ارزیابی است. سامانهای که وظیفه اندازه
گیری را برعهده دارد، خروجی و برونداد اپراتورها را در قالب سرویسهایی که
به مردم ارائه میدهند، اندازهگیری و با یکدیگر مقایسه میکنند. در این
مقایسه برخی بهتر هستند و برخی شرایط خوبی ندارند.
مخالفتهای شکل گرفته پیرامون این موضوع را با استفاده از سامانه
سنجپلاس جهت دهی میکنیم تا به کیفیت بهتر منجر شود. گاهی با انعکاس
مخالفتها معمولا طرح متوقف شده و حاصل آن میشود یک عده مخالف و یک عده
موافق.
سنج پلاس به این سرنوشت دچار نخواهد شد؟
این سامانه استمرار دارد و کاربران برای انتخاب سرویس از آن استفاده
میکنند. انرژی که در این جهت متراکم میشود، افزایش کیفیت راه به همراه
دارد چون اپراتورها میدانند اگر بخواهند در این نقطه درجا بزنند مشتری خود
را از دست میدهند. به ناراحتی برخی اپراتورها اشاره کردید که باید بگویم
ناراحتیشان صرفا باعث میشود مشتریهایشان از دست بدهند و از گردونه
رقابت حذف شوند.
رقابت ویژگی اصلی این سامانه است. اپراتورهایی که کمتر تلاش میکنند را
از یک سو به تلاش بیشتر وا میدارد و از سوی دیگر آنهایی که تلاش بیشتری
کردند را برجستهسازی و معرفی میکند تا مردم آگاه شوند که برای دریافت
سرویس بهتر کجا مراجعه کنند. این سامانه برای تمام کسانی که اطراف این قضیه
هستند و تمام ذینفعان سرویسهای فناوری اطلاعات، آوردهای دارد. برای
مشترکین آورده انتخاب بهینه از اطلاعات، برای سازمان تنظیم که مجموعه
حاکمیتی است فضایی ارائه سرویس بهتری به مشتری را فراهم میکند و برای
اپراتورها نیز شرایطی را ایجاد میکند تا انرژی خود را صرف بهبود و کیفیت
کارشان کنند.
لینک کوتاه : https://tajkhabar.ir/?p=4393
- ارسال توسط : مهدی زکی پور
- 8 بازدید