۱۰ نکته دربارۀ داستان بنزین
عصر ایران؛ مهرداد خدیر- دربارۀ سهمیهبندی و دو نرخی شدن مجدد قیمت بنزین به عنوان مهمترین کالا و حامل انرژی و سوخت تعیینکننده در ایران، نه میتوان ننوشت چون مهمترین موضوع روز است و نه میتوان حق مطلب را ادا کرد چون ملاحظاتی را باید رعایت کرد.به اختصار اما ۱۰ نکته را میتوان یادآور شد:۱. […]
عصر ایران؛ مهرداد خدیر-
دربارۀ سهمیهبندی و دو نرخی شدن مجدد قیمت بنزین به عنوان مهمترین کالا و
حامل انرژی و سوخت تعیینکننده در ایران، نه میتوان ننوشت چون مهمترین
موضوع روز است و نه میتوان حق مطلب را ادا کرد چون ملاحظاتی را باید رعایت
کرد.به اختصار اما ۱۰ نکته را میتوان یادآور شد:۱.
تولید داخلی بنزین در ایران، حداکثر ۱۰۰ میلیون لیتر در روز است و همین
میزان توزیع و مصرف میشود. مصرف بیش از این به معنی آن است که در وضعیت
تحریم، دولت ناگزیر از واردات میشود و چون نمیخواهند یا نمیتوانند
واردات کنند بر آن شدهاند مصرف را پایین بیاورند. این نکته را مقامات
مربوطه باید به روشنی توضیح دهند چون تصور غالب این است که این اقدام برای
جبران کسری بودجه به خاطر کاهش فاحش درآمدهای نفتی صورت پذیرفته است.۲.
بخشی از ناخُرسندی به این خاطر است که با فرض جبران کسری بودجه، راهکارهای
دیگر از جمله کاهش بودجۀ نهادهای شبه فرهنگی نیز مورد انتظار است. به
عبارت دیگر مردم می گویند اگر پول نیست برای همه نباشد. از این رو دولت در
بودجۀ ۹۹ باید این نکته را لحاظ کند تا تشفّی خاطر مردم باشد.۳.
هر چند اعلام شده ۳۰ هزار میلیارد تومان درآمد ناشی از تغییر قیمت، به
مردم بازمیگردد ولی مشخص نیست همه ماهه است یا نه و همراه یارانه نقدی
واریز میشود یا در نوبتهای مشخص صورت میپذیرد. همچنین کسانی را که
یارانه دریافت نمیکنند نیز دربرمیگیرد یا نه.
لینک کوتاه : https://tajkhabar.ir/?p=3158
- ارسال توسط : مهدی زکی پور
- 7 بازدید