هشتاد و دومین نشست کمیته حمایت از کسبوکار برگزار شد
تاج خبربا توجه به انتقاداتی که نسبت به رویه جاری در صدور حکم ممنوعالخروجی بدهکاران بانکی مطرح است، این موضوع در ابتدا دستور کار شورای گفتوگو قرار گرفته و سپس در کمیته حمایت از کسبوکار با حضور معاون قضایی دادستان کل کشور، نمایندگانی از بانک مرکزی، اداره اجرای ثبت، وزارت امور اقتصادی و دارایی، دیوان […]
تاج خبربا توجه به انتقاداتی که نسبت به رویه جاری در صدور حکم ممنوعالخروجی بدهکاران بانکی مطرح است، این موضوع در ابتدا دستور کار شورای گفتوگو قرار گرفته و سپس در کمیته حمایت از کسبوکار با حضور معاون قضایی دادستان کل کشور، نمایندگانی از بانک مرکزی، اداره اجرای ثبت، وزارت امور اقتصادی و دارایی، دیوان عدالت اداری و جمعی از نمایندگان بخش خصوصی بررسی شد. درنهایت پیشنهاد اصلاح مادهواحده مصوب سال ۵۹ و یکپارچه کردن رویههای جاری در حوزه ممنوعالخروجی بدهکاران بانکی در دستور کار، کارگروهی با حضور همه ذینفعان مطرح شد.در ابتدای جلسه، محسن عامری، مدیر دبیرخانه کمیته حمایت از کسب و کار با اشاره به ماده ۱۷ قانون گذرنامه مصوب ۱۳۵۱، گفت: در این مادهقانونی آمده که «دولت میتواند از صدور گذرنامه و خروج بدهکاران قطعی مالیاتی و اجرای دادگستری و ثبتاسناد و متخلفان از انجام تعهدات ارزی طبق ضوابط و مقرراتی که در آییننامه تعیین میشود جلوگیری نماید».براساس اظهارات عامری در این مادهواحده ممنوعالخروجی افراد را منوط به ضوابط و مقرراتی میکند که در آییننامه تعیینشده؛ اما تاکنون آییننامه اجرایی آن تصویب نشده است. در این ماده به دولت یا قوه مجریه اجازه دادهشده تا مانع خروج بدهکاران از کشور بنا به تقاضای طلبکار شود و تا زمانی که از طرف بدهکار موجبات پرداخت بدهی فراهم یا رضایت طلبکار دریافت نشود، از رفع ممنوعالخروجی جلوگیری کند.عامری ادامه داد: در خصوص ممنوعالخروج کردن بدهکاران بانکی به «لایحه قانونی ممنوعیت خروج بدهکاران بانکها» که در تاریخ ۲۷ اردیبهشت ۱۳۵۹ به تصویب شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران رسیده است استناد میشود، بهموجب این مادهواحده «به بانک مرکزی ایران اجازه داده میشود، بهمنظور جلوگیری از خروج اشخاصی که به بانکهای کشور بدهکار بوده و اسامی آنان از طرف بانکها به بانک مرکزی ایران اعلامشده است و همچنین واردکنندگان و صادرکنندگان که به تعهدات خود عمل ننمودهاند، از طریق دادسرای عمومی تهران خواستار ممنوعیت خروج آنان از کشور گردد؛ خروج اشخاص مزبور از کشور منوط به اجازه بانک مرکزی ایران است.»به گفته عامری در حال حاضر استناد به مادهواحده سال ۵۹ و ارسال فهرستی از سوی بانک مرکزی و درخواست ممنوعالخروجی بدهکاران تبدیل به رویه معمول شده و براساس ادعای فعالان اقتصادی بدون اینکه حقی برای دفاع و یا اعتراض به رأی صادرشده برای فرد بدهکار قائل شوند، بدون اطلاعرسانی به او، فرد بدهکار موقع مراجعه به فرودگاه متوجه میشود که ممنوعالخروج شده است.براساس اظهارات فعالان اقتصادی، این موضوع سبب سوءاستفاده برخی از بانکها شده است و درخواست ممنوعالخروجی بدهکاران تبدیل به رویه معمول بانکها گشته و بدون اینکه حقی برای دفاع و یا اعتراض به رأی صادرشده برای فرد بدهکار قائل شوند؛ فرد بدهکار متوجه میشود که ممنوعالخروج شده است. بهطور مثال علیرغم مکفی بودن وثایق حقوقی که قانونگذار برای وصول مطالبات بانکها تعیین کرده است، بانکها از این اهرم فشار استفاده غیرمنطقی نموده و با ممنوعالخروج کردن، مدیر بنگاه اقتصادی را در مضیقه و تنگنا قرار میدهند تا موجبات موافقت با خواستههای بانکی را فراهم نمایند.موافقان و منتقدان چه گفتند؟سید صادق سعادتیان، مدیرکل جدید دفتر نظارت بر اجرای اسناد رسمی سازمان ثبت گفت: اگر بانکها در زمان پرداخت تسهیلات وثیقه بگیرند، و آن املاک رهنی باشد، افراد ممنوعالخروج نمیشود. اما اغلب در قالب قرارداد بانکی تسهیلات اخذ میشود که آن زمان بدهکاران با صدور اجراییه ممنوعالخروج میشوند. اما سازمان ثبت کسی را ممنوعالخروج نمیکند بلکه ثبتاسناد مأمور وصول مطالبه است.اما روحالله جمعهای، رئیس اتاق سمنان در انتقاد به این گفته، عنوان کرد: بارها سازمان ثبت برای ممنوعالخروجی بدهکار و ضامن او اقدام کرده است. از طرفی بخشنامه متعدد و متناقض از سمت بانک مرکزی صادرشده که فرد را سردرگم میکند. باید این مادهواحده تغییر کند، وگرنه ادامه آن ضربه سختی به اقتصاد و بنگاه و فعال اقتصادی میزند.بعد از آن علی شمس اردکانی، رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق ایران گفت: موضوع ممنوعالخروجی فعالان اقتصادی سالهاست که مطرح میشود. اما نکته اینجاست که خود بانک هم بنگاه اقتصادی است، در مدتی که مدیران بنگاهها ممنوعالخروجی شدهاند، چرا هیچ مدیر بانکی مشمول این مادهقانونی نشده است؟بعد از آن محمدعلی برومندزاده، رئیس گروه امور بانک و مالیات دیوان عدالت اداری گفت: بیشترین مشکل فعالان اقتصادی با دولت به دیوان عدالت اداری ارسال میشود. یکی از همین مشکلات ماهیت ممنوعالخروجی است، اینکه آیا ممنوعالخروجی تصمیم قضایی است یا اداری؟ وقتی اجرای قانون موکول به اجرای آییننامه است، و تا زمان تدوین آییننامه این قانون ماهیت اجرایی ندارد.برومندزاده گفت: من پیشنهاد میکنم یک هیاتی تشکیل شود و در آن هیات مشخص شود که چه کسی باید دستور ممنوعالخروجی مدیران اقتصادی را صادر کند. این قانون دست مأمور دولتی را باز گذاشته است.بعد از آن احمد آتشهوش، رئیس کمیسیون حقوقی و حمایتهای قضایی و مقرراتی اتاق ایران گفت: هیچ بانکی با یک قرارداد وام نمیدهد و موقع اجرا بانکها قرارداد و سند رهنی میگیرند و درنهایت در صورت عدم انجام تعهدات ممنوعالخروجی را پیگیری میکنند.در ادامه رضا علیخانزاده، نماینده اتاق تعاون ایران هم گفت: ممنوعالخروجی خیلی از بنگاهها را بیآبرو کرده و بحرانهای زیادی برای فعالان و بنگاههای اقتصادی ایجاد کرده است. اینهمه ابهام در قانون تأسفآور است و امیدواریم در مسیر اصلاح قانون قدم برداریم.در ادامه این نشست تخصصی محمد دهقان معاون حقوقی رئیسجمهوری گفت: قبل از ارسال طرح یا لایحه برای اصلاح قانون ممنوعالخروجی فعالان اقتصادی باید اطلاعات دقیقی از حجم، میزان و تعدادی بدهکاری بانکی در اختیار داشته باشیم. بعد از آن میتوانیم پیشنویسی را آماده کنیم و در معاونت حقوقی ریاست جمهوری روی این پیشنویس کار شود. بعداً با هماهنگی به مجلس شورای اسلامی ارسال میکنیم. اما حسین سلاحورزی، نایبرئیس اتاق ایران در پاسخ گفت که اتاق ایران به آمار و اطلاعات بانکی افراد دسترسی ندارد، از طرفی اطلاعات پراکنده است. اما معاونت حقوقی رئیسجمهوری یا نهادهای دولتی میتوانند این بررسی را انجام دهند.مهدی بهرامی، معاون اداره دعاوی حقوقی بانک مرکزی هم از تفاوت قانون مصوبه سال ۱۳۵۱ و ۱۳۵۹ گفت و اینکه در مدت اخیر رویه بانک مرکزی بر این بوده که پروندههای ممنوعالخروجی را به حداقل برساند.
لینک کوتاه : https://tajkhabar.ir/?p=21726
- ارسال توسط : مهدی زکی پور
- 2 بازدید