به گزارش تاج خبر، محمد فرخزاده، با اشاره به نتایج افکارسنجی شهروندان در خصوص آلودگی هوای شیراز گفت: ۶۸ درصد مردم وسایل نقلیه موتوری را عامل اصلی آلودگی هوا میدانند، در حالی که مطالعات جامع دانشگاه علم و صنعت نشان میدهد بیش از ۹۰ درصد آلایندگی هوای شیراز ناشی از تردد وسایل نقلیه است و سهم سایر عوامل کمتر از ۱۰ درصد است.
وی ادامه داد: طبق پیشبینی مطالعات جامع حملونقل، در صورت ادامه روند فعلی، شیراز تا سال ۱۴۰۹ به شهری آلاینده تبدیل خواهد شد.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری شیراز با اشاره به اجرای موفق طرح محدوده کمآلاینده از پانزدهم مهرماه امسال افزود: این طرح در مرحله بعدی محدوده میانی و سپس کل شهر را در بر خواهد گرفت.
فرخ زاده همچنین از اجرای طرح ممنوعیت تردد کامیونها در سطح شهر شیراز خبر داد و گفت: ثبت تخلف ورود غیرمجاز کامیونها در مبادی ورودی شهر بهصورت هوشمند و از طریق سامانههای ثبت تخلف مدیریت کنترل ترافیک شهرداری در حال انجام است.
وی ادامه داد: در صورت عدم اجرای سیاستهایی مانند محدودیت تردد خودروهای شخصی و باری، توسعه حملونقل عمومی و کنترل کیفیت سوخت، شهر با پیامدهایی چون افزایش آلودگی، کاهش سلامت شهروندان و افت کیفیت زندگی روبهرو خواهد شد.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری شیراز از برنامههای مدیریت شهری شامل توسعه ناوگان برقی و هیبریدی، گسترش مسیرهای دوچرخه و پیادهروی، استفاده از سامانههای پایش آلودگی و اجرای طرحهای هوشمند ترافیکی خبر داد و افزود: پیشگیری از آلودگی نیازمند همافزایی سیاستهای مدیریتی، فناوری، فرهنگسازی و مشارکت مردمی است.
فرخزاده در پایان با دعوت از شهروندان برای تغییر الگوی سفر، استفاده از حملونقل عمومی و نگهداری اصولی خودرو تأکید کرد: راهحل یکبعدی وجود ندارد و تنها همگرایی مدیریت، دولت و مردم میتواند آینده شیراز را به سمت هوایی پاکتر هدایت کند.











